Medžugorie má súhlas pápeža

Posted on 21 septembra, 2024

Home Blog Články Medžugorie má súhlas pápeža

Exemple

Medžugorie má súhlas pápeža

Dokument Kráľovná pokoja Dikastéria pre náuku viery schválený pápežom Františkom sa nevyjadruje k nadprirodzenosti, ale uznáva bohaté duchovné plody spojené s farnosťou – Svätyňou Kráľovnej pokoja a poskytuje pozitívne stanovisko posolstiev aj s niektorými objasneniami.

„Nastal čas, aby sa uzavrel dlhý a zložitý proces ohľadom duchovných udalostí v Medžugorí. Bol to čas, v ktorom prichádzali postupne rozdielne názory biskupov, teológov, komisií a analytikov“. Toto sú úvodné slová dokumentu s názvom „Kráľovná pokoja“, ktorý je správou o duchovnej skúsenosti spojenej s Medžugorím, ktorú podpísali kardinál Víctor Manuel Fernández, prefekt Dikastéria pre náuku viery a Mons. Armando Matteo, sekretár pre doktrinálnu sekciu. Text, schválený pápežom Františkom 28. augusta, uznáva hodnotu duchovných plodov spojených s medžugorskou skúsenosťou a oprávňuje veriacich, aby sa k nej hlásili – v súlade s novými normami pre rozlišovanie týchto javov -, keďže „sa vyskytlo mnoho pozitívnych plodov a medzi Božím ľudom sa nerozšírili žiadne negatívne alebo rizikové dôsledky“. Celkovo je aj hodnotenie posolstiev pozitívne, hoci s určitými upresneniami niektorých vyjadrení. Zdôrazňuje sa tiež, že „závery tejto správy neznamenajú úsudok o morálnom živote údajných vizionárov“ a že v každom prípade duchovné dary „nevyžadujú nevyhnutne morálnu dokonalosť zúčastnených osôb, aby mohli pôsobiť“.

Pozitívne plody
Miesta spojené s javmi v Medžugorí navštevujú pútnici z celého sveta. „Pozitívne plody sa prejavujú predovšetkým ako podpora zdravého praktizovania života viery“ v súlade s tradíciou Cirkvi. Sú to najmä „hojné obrátenia“ ľudí, ktorí objavili alebo znovu objavili vieru; návrat k spovedi a sviatostnému prijímaniu, početné povolania, „mnohé zmierenia medzi manželmi a obnova manželského a rodinného života“. „Treba spomenúť“, uvádza sa v správe, „že k týmto skutočnostiam dochádza najmä v súvislosti s púťami na miesta pôvodných udalostí, a nie počas stretnutí s ‚vizionármi‘, ktorí sa zúčastňujú na údajných zjaveniach“. Spomínajú sa tiež „početné uzdravenia“. Vo farnosti malej hercegovinskej dediny sa konajú adorácie, modlitby, semináre, duchovné cvičenia, stretnutia mladých ľudí a „zdá sa, že ľudia chodia do Medžugoria predovšetkým preto, aby si obnovili svoju vieru, a nie kvôli svojim konkrétnym presným prosbám“. Vznikli tu aj charitatívne diela, ktoré sa starajú o siroty, drogovo závislých, zdravotne postihnutých a pôsobia tu aj skupiny pravoslávnych kresťanov a moslimov.

Posolstvo pokoja
V správe dikastéria sa ďalej rozoberajú hlavné aspekty posolstiev, počnúc posolstvom o pokoji, ktorý sa chápe nielen ako neprítomnosť vojny, ale aj v duchovnom, rodinnom a sociálnom zmysle: pomenovanie, ktoré si Panna Mária prisudzuje, je „Kráľovná pokoja“. „Predstavila som sa tu ako Kráľovná pokoja, aby som všetkým povedala, že mier je nevyhnutný pre spásu sveta. Iba v Bohu sa nachádza pravá radosť, z ktorej pochádza pravý pokoj. Preto prosím o obrátenie“ (16. 6. 1983). Je to pokoj, ktorý je ovocím prežívanej lásky, ktorá „znamená aj lásku k tým, ktorí nie sú katolíkmi“. Aspekt, ktorý je najlepšie pochopiteľný „v ekumenickom a medzináboženskom kontexte Bosny, poznačenej krutou vojnou so silnými náboženskými prvkami“.

Boh v centre
Často sa objavuje pozvanie k dôvernej odovzdanosti Bohu, ktorý je láska: „Môžeme rozpoznať jadro posolstiev, v ktorých Panna Mária nestavia seba do stredu, ale ukazuje sa plne upriamená na naše spojenie s Bohom“. Okrem toho „príhovor Panny Márie a jej pôsobenie sa jasne javia ako podriadené Ježišovi Kristovi ako pôvodcovi milosti a spásy v každom človeku. Panna Mária sa prihovára, ale je to Kristus, ktorý „nám dáva silu, preto celé jej materinské pôsobenie spočíva v tom, že nás motivuje ísť ku Kristovi“: „On vám dá silu a radosť v týchto časoch. Svojím príhovorom a modlitbami som blízko pri vás“ (25. 11. 1993). Mnohé posolstvá opäť vyzývajú ľudí, aby si uvedomili dôležitosť prosby o pomoc Ducha Svätého: „Ľudia sa mýlia, keď sa na svätých obracajú len preto, aby ich o niečo prosili. Dôležité je modliť sa k Duchu Svätému, aby zostúpil na vás. Keď ho máte, máte všetko“ (21. 10. 1983).

Výzva k obráteniu
V posolstvách potom nájdeme „neustálu výzvu k zanechaniu svetského spôsobu života a prílišnej náklonnosti k pozemským dobrám s častými výzvami k obráteniu, ktoré umožňuje skutočný pokoj vo svete“. Zdá sa, že obrátenie je jadrom medžugorského posolstva. Je tu aj „naliehavá výzva nepodceňovať závažnosť zla a hriechu a brať veľmi vážne Božiu výzvu na boj proti zlu a proti vplyvu satana“, označovaného za pôvodcu nenávisti, násilia a rozdelenia. Zásadná je aj úloha modlitby a pôstu, ako aj ústredné postavenie svätej omše, význam bratského spoločenstva a hľadanie konečného zmyslu existencie vo večnom živote.

Nevyhnutné objasnenia
V druhej časti dokumentu sa zdôrazňuje, ako sa „niekoľko“ posolstiev odchyľuje od doteraz uvedeného obsahu. A preto, „aby sa zabránilo kompromitácii tohto medžugorského pokladu, je potrebné objasniť niektoré možné nejasnosti, ktoré by mohli viesť niektorých k skresleniu vzácnej ponuky tejto duchovnej skúsenosti“. Pri čítaní častí niektorých posolstiev sa môže zdať, že sú „spojené so zmätenými ľudskými skúsenosťami, s nepresnými vyjadreniami z teologického hľadiska alebo so záujmami, ktoré nie sú celkom legitímne“, aj keď niektoré chyby nemusia byť „spôsobené zlým úmyslom, ale subjektívnym vnímaním tohto javu“. V niektorých prípadoch sa zdá, že „Panna Mária prejavuje isté rozhorčenie, pretože niektoré jej usmernenia neboli dodržané; varuje tak pred hrozivými znameniami a možnosťou, že sa už viac neobjaví“. V skutočnosti však iné posolstvá ponúkajú správny výklad: „Tí, ktorí robia katastrofické predpovede, sú falošní proroci. Hovoria: ‚V takomto roku, v takýto deň nastane katastrofa‘. Vždy som hovorila, že trest príde, ak sa svet neobráti. Preto všetkých pozývam k obráteniu“ (15. 12. 1983).

Zhrnutie evanjelia
Správa označuje za problematické tie posolstvá, ktoré Panne Márii pripisujú výrazy „môj plán“, „môj projekt“, výrazy, ktoré „by mohli byť mätúce. V skutočnosti všetko, čo Panna Mária robí, je vždy v službe Pánovmu plánu a jeho božskému plánu spásy“. Rovnako ako nemožno Panne Márii mylne „prisudzovať miesto, ktoré je jedinečné a výlučné pre Božieho Syna, ktorý sa stal človekom“. Na druhej strane Dikastérium pre náuku viery zdôrazňuje posolstvo, ktoré možno považovať za syntézu ponuky evanjelia prostredníctvom Medžugoria: „Chcem vás všetkých čo najviac priblížiť k Ježišovi a jeho ranenému Srdcu“ (25. 11. 1991).

Verejná úcta je povolená
„Hoci to neznamená vyhlásenie nadprirodzeného charakteru“ a s pripomenutím, že nikto nie je povinný v to veriť, „nihil obstat“ (bez námietok, pozn. prekl.), ktorý bol vydaný mostarsko-duvinským biskupom po dohode so Svätou stolicou naznačuje, že veriaci „môžu prostredníctvom tohto duchovného hnutia získať pozitívny podnet pre svoj kresťanský život a povoľuje verejnú úctu“. V správe sa tiež spresňuje, že „pozitívne hodnotenie väčšiny medžugorských posolstiev ako poučných textov neznamená vyhlásenie, že majú priamy nadprirodzený pôvod“. A hoci – ako je známe – existujú rôzne názory „na pravosť niektorých skutočností alebo na niektoré aspekty tejto duchovnej skúsenosti, cirkevné autority miest, kde je prítomná, sa vyzývajú, aby ocenili pastoračnú hodnotu a tiež podporovali šírenie tejto duchovnej ponuky“. Tým nie je dotknutá právomoc každého diecézneho biskupa prijať obozretné rozhodnutia v prípade, že sa vyskytnú osoby alebo skupiny, ktoré „tento duchovný jav nevhodne prežívajú a konajú nesprávnym spôsobom“. Na záver dikastérium vyzýva tých, ktorí sa vyberú do Medžugoria, „aby prijali skutočnosť, že púte sa nekonajú kvôli stretnutiu s údajnými vizionármi, ale kvôli stretnutiu s Pannou Máriou, Kráľovnou pokoja“.

Zdroj: Vatican News